• Imprimeix

Un informe de l’Observatori Cultural de Gènere conclou que només hi ha un 25% de dones als festivals de música catalans

14/12/2017 14:12
Informe música i gènere

La directora de l’Institut Català de les Dones (ICD), Núria Ramon, ha participat en l’acte de presentació de l’informe "Dones als festival de música de Catalunya”, que ha donat a conèixer l’Observatori Cultural de Gènere en el marc de l’exposició D’ONES: (R)evolució de les dones en la música, protagonitzada per més de 1.000 artistes femenines al llarg del darrer segle a través de composicions, cançons i videoclips.

 

L’informe, realitzat amb la col·laboració de l’entitat Mujeres de la Industria de la Música, analitza 50 festivals musicals que s’han celebrat a Catalunya al llarg de l’any i conclou que momés hi ha un 25% de dones als festivals de música catalans. De tots ells només 2 han tingut un cartell paritari pel que fa a participació de dones i homes, i que en 5 ocasions s’ha dissenyat la programació sense comptar amb grups amb dones ni cap solista femenina.  

 

En la seva intervenció, la directora executiva de l’ICD ha subratllat el fet que “malgrat hi ha tantes noies com nois en els estudis de música, les dones aconsegueixen menys premis i cotització que els homes en aquesta indústria, i tampoc assoleixen una presència important als festivals de música produïts al país”.

 

Segons Núria Ramon, “tot i que als últims anys hem avançat en la visibilització de les dones músiques, hem de fomentar una programació cultural que reflecteixi la creativitat de les dones i reparar aquesta  infrarepresentació. La feina de les dones ha de tenir el ressò que es mereix. La riquesa és fonamental. Les dones músiques es mereixen ser reconegudes i les necessitem com a referents, així l’esfera humana és més rica, més completa, menys falsejada”.

 

Per a Helena Morén, periodista musical de la revista Enderrock i comissària l'exposició D'ONES “la revolució sonora en clau femenina de l'últim segle no és només en quantitat de noms -1.000 a la mostra del Palau Robert-, sinó també en la qualitat de les propostes. Però el repte encara és que han d'aconseguir prendre tots els escenaris".

 

Informe

 

L’informe "Dones als festival de música de Catalunya”, presentat per Maria Àngels Cabré, directora de l’Observatori Cultural de Gènere, i Carmen Zapata, presidenta de Mujeres de la Industria de la Música, conclou el següent:

 

La creixent presència de les dones a l’escena musical evidencia que el discurs femení interessa a programador/res musicals, però s’està lluny d’una presència equilibrada i que correspongui a la que tenen les dones a la societat, on son el 52% de la població.

 

Una de les raons d’aquesta creixent presència és l’augment de dones que surten de les Escoles Superiors de Música -i cada cop més professionalitzant-se amb instruments que abans eren terreny exclusivament masculí-.

 

Una altra raó a destacar és l’esforç que aquestes dones fan per incorporar-se i mantenir-se als escenaris. Aquest esforç no es tradueix per igual a tots els gèneres musicals.

 

Resum de les principals dades (2017):

 

  • 5 festivals sense cap dona, o sigui, amb un 100% de bandes masculines i solistes masculins.
  • 6 festivals amb el 90% o més de representació masculina.
  • La música heavy metal és un món masculinitzat fins a l’extrem i que no deixa entrar a les dones (Ex. Knights of metal...).
  • La música electrònica, alternativa i experimental també és patrimoni masculí (Ex. AMFest, ARTeNOU, BBF Barcelona Beach Fest, ERA Festival, Unite With Tomorrowland...).
  • El rock és un gènere musical que tampoc deixa que les dones s’incorporin fàcilment (Ex. Barna’n Roll, Calella Rock, Rock Fest Bcn...).
  • 17 festivals no han programat cap dona solista (és a dir un 34%) i 12 festivals no han progragmat cap banda mixta (és a dir un 24%).
  • El rècord de dones en la seva programació –sigui de bandes o solistes- el té el Festival Mixtur (55,55%), seguit de Say it Loud (50%).
  • El percentatge més alt de solistes el té el festival Músiques sensibles (42,85%), seguit del BAM (34,09%) i del Room Festival (33,33%).
  • El percentatge més alt de bandes mixtes el té el festival de música negra Say it Loud (50%), seguit del Festival Mixtur (44,45%).
  • Sembla que les cantautores són les solistes més programades als festivals.
  • Els festivals organitzats per institucions, com ara ajuntaments, es preocupen més per programar dones (Ex. BAM, Festival Altaveu...).
  • Alguns festivals més comercials compten amb les dones a l’hora de programar-les, com ara el Festival de la Porta Ferrada (45%). D’altres ho fan encara moderadament, mantenint-se en la forquilla que va del 20 al 30% (Ex. Cap Roig Festivals, Festival Jardins de Pedralbes, Primavera Sound Festival, Sónar...).
  • Destaca l’esforç per acomplir la paritat que fa el Mercat de Música Viva de Vic (MMVV), la fira musical més prestigiosa dels Països Catalans.