• Imprimeix

Les dones suposen el 27,3% del temps de paraula en els informatius de les ràdios i les televisions

• El Consell vol fer una crida a la representació inclusiva de les dones en els mitjans audiovisuals, amb un tractament informatiu igualitari al dels homes • L’únic programa on les dones arriben a la franja del 40% és en els debats polítics, on la seva presència és del 44,1% • Els àmbits temàtics en què hi ha més paritat són l’educació (48,0% per a les dones) i la sanitat (45,7%), mentre que on hi ha més desigualtat és en l’àmbit de la ciència i la tecnologia (17,2%)

07/03/2018 10:03

Les dones suposen un 27,3% del temps de paraula dels informatius dels principals mitjans audiovisuals catalans, segons dades del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), que es fan públiques amb motiu del Dia Internacional de les Dones, que es commemora demà, 8 de març. Aquesta dada suposa un empitjorament amb l’equivalent de l’any anterior, que va ser del 28,7%.

El CAC ha analitzat TV3 (TN migdia i TN vespre), TVE Catalunya (L’informatiu migdia), 8tv (8 al dia), Catalunya Ràdio (Catalunya migdia) i RAC1 (14/15). Les dades són les corresponents als primers nou mesos del 2017. El temps de paraula és la part de la notícia en què la persona o persones protagonistes fan declaracions.

En concret, en el cas de TV3, les dones van suposar el 28,9% del temps de paraula dels dos principals teleinformatius durant el 2017. Amb un percentatge més baix hi trobem TVE Catalunya, on la presència de veus femenines va ser del 27,7% del total. A continuació hi ha RAC1, amb el 25,9%.

Per la seva banda, 8tv els va dedicar un 25,3% del temps de paraula de l’informatiu 8 al dia, mentre que Catalunya Ràdio va emetre un 25,2% de veus femenines en l’informatiu Catalunya migdia.

Un segon aspecte analitzat pel CAC fa referència al rol de les dones en els mitjans audiovisuals. En aquest sentit, s’observa que les dones hi intervenen més com a actors ocasionals (quan intervenen en la notícia d’una manera circumstancial i a partir d’un punt de vista personal).

En canvi, en alguns rols que es caracteritzen per tenir una presència central en el món de l’economia, com ara persones que intervenen com a representants d’organitzacions empresarials i membres dels sindicats, les dones tenen una presència molt inferior a la mitjana.

L’informe del CAC analitza també els àmbits temàtics sobre els quals parlen els homes i les dones. El resultat és que les dones tenen menys presència en temps de paraula que els homes en tots i cadascun dels àmbits temàtics. Només en l’àmbit de l’educació les dones obtenen un percentatge (48,0%) comparable al dels homes (52,0%).

En segona posició, i amb un percentatge que supera el llindar del 40%, hi ha l’àmbit temàtic sanitat, on les dones tenen el 45,7%, davant el 54,3% dels homes. En darrer lloc, és a dir, on les dones obtenen el pitjor resultat, està l’àmbit ciència i tecnologia, amb un 17,2% de temps de paraula per a les dones, per un 82,8% en el cas dels homes.

Dones polítiques

L’informe analitza també la presència de les dones en l’àmbit polític, amb el resultat que la seva participació és més petita que la del conjunt de les notícies. En concret, el percentatge femení en el cas de la política és del 25,4%, és a dir, 2 punts per sota del conjunt de les notícies. Això implica que, pel que fa a la política, de cada 4 minuts de declaracions, 3 minuts les fan els homes i 1 minut, les dones.

Tanmateix, la presència de les dones polítiques s’incrementa si el que s’analitza són els programes de debats, on la mitjana dels mitjans de la mostra arriba fins al 44,1% per a les dones.

Posició del Consell

El Consell, aquest 8 de març, vol fer una crida a la representació inclusiva de les dones en els mitjans audiovisuals, amb un tractament informatiu igualitari al dels homes. Es considera que cal que tinguin més visibilitat, més presència i més veu.

Des del convenciment que els mitjans de comunicació tenen un potencial enorme com a eina d’educació en la igualtat i el respecte per la diferència, el president del CAC, Roger Loppacher, recorda als mitjans audiovisuals –públics i privats– la importància d’aplicar la perspectiva de gènere i de tractar les dones amb tot el reconeixement i el respecte, lluny d’estereotips, fent-ne visibles les aportacions en tots els àmbits de la societat i considerant la seva experiència com una font  rellevant.

 

Presència i representació de les dones en la informació