• Imprimeix

El primer informe del CAC sobre fake news a Internet mostra que les notícies falses sobre gènere reforcen la discriminació envers les dones

• L’estudi del Consell revela el procés de construcció de les fake news, l’abast de la viralització i el discurs que produeixen • L’informe mostra que notícies falses, com ara que el Govern d’Islàndia pagarà 1.800 euros al mes als homes que es casin amb dones islandeses, supera el milió de visualitzacions a YouTube • Una altra notícia falsa viralitzada per Internet va ser que la Universitat d’Oxford donaria 15 minuts més de temps a les dones per fer els exàmens • El CAC, mitjançant el programa eduCAC, crea una unitat didàctica per ajudar a detectar les fake news

08/03/2018 13:03

Un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre les fake news a Internet en relació amb les notícies de gènere mostra com aquestes reforcen la discriminació envers les dones, ja que, arran de la viralització, acaben creant un relat creïble per a una part de la població. L’estudi analitza els processos de construcció de les fake news, l’abast de la difusió i el discurs que produeixen.

 

És tracta del primer estudi sobre el fenomen de les fake news que elabora el CAC, en aquest cas circumscrit a l’àmbit de les notícies de gènere. La previsió del Consell és implementar una metodologia adequada per abordar l’anàlisi de les fake news en altres àmbits, com ara el social, el sanitari o el polític.

 

L’informe, aprovat pel Ple del CAC en la sessió duta a terme ahir, 7 de març,  ha estat enviat al High-Level Group (HLEG) on Fake News and online disinformation creat per la Comissió Europea. L’estudi del CAC analitza un total de 12 notícies falses que es van viralitzar per les xarxes socials i per les plataformes d’intercanvi de vídeos.

 

Pel que fa a la construcció de les notícies falses, l’informe mostra que hi ha una casuística diversa: en primer lloc, hi ha la via de la creació d’una falsedat ex-novo, sense cap relació amb un fet real; en segon lloc, s’ha detectat la modificació del significat d’un fet totalment o parcialment real, pel sistema de distorsionar-lo, d’ocultar part de la realitat o d’elevar a categoria general un fet singular; i, en tercer lloc, hi ha la difusió com a notícia d’un contingut originari d’una web satírica.

 

Un exemple de la primera via seria la notícia falsa segons la qual el Govern d’Islàndia pagarà l’equivalent a 1.800 euros al mes als homes que es casin amb una dona islandesa. La notícia, totalment inventada, va ser desmentida pel Govern d’Islàndia.

 

 

Un exemple de la segona via, la creació de continguts falsos a partir de continguts reals, seria la notícia falsa segons la qual la Universitat d’Oxford donarà a les dones 15 minuts més de temps per fer els exàmens. La realitat, en aquest cas, és que la universitat esmentada va decidir augmentar el temps dels examens per a tot l’alumnat, no només per a les dones.

 

Pel que fa a la tercera vía, la redifusió com a notícia d’un contingut humorístic o sarcàstic, té com a origen pàgines web satíriques com ara El Mundo Today, World News Daily Report o 12 minutos.com. La darrera va publicar, com a contingut satíric, que l’Ajuntament d’Oviedo prohibirà mirar i adreçar-se a les dones pel carrer. Aquest contingut va ser redifòs com una notícia real per diversos mitjans i plataformes d’Internet.

 

Quant a la difusió, les 12 informacions falses analitzades pel CAC tenen en comú que s’han viralitzat mitjançant la xarxa en formats i plataformes diversos (webs, blogs, YouTube, Twitter, Facebook, etcètera).